- Gekozen filters:
OBFCM
OBFCM | On-Board Fuel Consumption Monitor
Waarom het werkelijke verbruik uitgelezen en gedeeld moet worden
Door op Europees niveau het verbruik van voertuigen te verzamelen krijgt het Europees Milieuagentschap (EEA) inzicht in het daadwerkelijke verbruik. De op grote schaal verzamelde gegevens kunnen vergeleken worden met het verbruik dat door de fabrikant is geregistreerd tijdens de typegoedkeuring.
Welke data wordt er uitgelezen en gedeeld?
- Datum en tijdstip van uitlezen
- VIN-nummer
- Totaal brandstofverbruik
- Totaal kWh verbruik
- Totaal afgelegde afstand
Diesel-, dieselhybride- en LPG-voertuigen
Diesel en LPG voertuigen, al dan niet gecombineerd met een elektrische aandrijving, worden na 3 jaar voor het eerst gekeurd. In de praktijk is dat direct per 1 januari 2024.
Benzine- en benzinehybride-voertuigen
Benzine voertuigen, al dan niet gecombineerd met een elektrische aandrijving, worden na 4 jaar voor het eerst gekeurd. In de praktijk is dat dus per 1 januari 2025.
Volledig elektrische voertuigen
De huidige regelgeving voorziet niet in verplichtingen voor volledig elektrische voertuigen.
Privacy & Recht op weigering
De eveneens Europese AVG wetgeving bevat voorschriften voor het verzamelen, opslaan en beheren van persoonsgegevens. Op basis van de AVG mag de eigenaar van een voertuig weigeren om de gegevens uit te lezen en te delen met instanties. Wellicht zijn er aanpassingen nodig in uw algemene voorwaarden en/of privacyverklaring.